Home » Sajtó » Sajtóközlemények » A német Mercateo mint modell az amerikai internetes iparág számára

Kétoldalú hálózati hatások a Mercateo B2B-beszerzési platformján

A német Mercateo mint modell az amerikai internetes iparág számára

Budapest/München 2013 szeptember 5. – Amikor egy meghívás alapján a világ leghíresebb High-tech-elit egyetemén Amerikában egy osztrák állampolgár tart beszédet arról, miért is kellene a következő „internetes őrületnek“ egy német cég kapcsán kitörnie – akkor itt az ideje, hogy felfigyeljünk rá: Dr. Sebastian Wieser, a Mercateo B2B-beszerzési platformjának alapítója a „Platform Strategy Executive Symposium“-on Bostonban a MIT Media Lab-nál beszédet mondott a kétoldalú hálózati hatásokról, amelyek extrém növekedési dinamikát adhatnak az új Mercateo üzletmodellnek.

Kevés az olyan üzletmodell, mint például a Facebook vagy a Google, amely robbanásszerűen képes üzleti növekedést előidézni. Mi rejtőzik a titokzatos hálózati hatások mögött, amelyek az internetes cégek tevékenységét ösztönzik? Melyik E-commerce társaság lesz a következő, amelyik állandó témát fog kiváltani? Július végén a massachusetts-i technológiai egyetemen (MIT) a „Platform Strategy Executive Symposium“-on vezető kutatók meghívása alapján találkozott egymással több, mint 100 top-menedzser olyan globális internetes cégek megbízásából, mint például a Cisco, a Salesforce és a Thomson Reuters valamint az iparág vezető újságírói. Egy észrevétel: a MIT Media Lab high-tech elitje a német Mercateo vállalatra, mint olyan üzletmodellre tekint, amely képes arra, hogy a jövőben a Facebook-hoz vagy a Google-hoz hasonló cégtörténetet írjon.

A Mercateo üzletmodelljének különlegessége: A cég tudatosan hoz létre önerősítő hálózati hatásokat a vállalati ügyfelek részére, amit a vásárló és az eladó érdekeinek kifinomult kombinációjával ér el. Az úgynevezett Ping folyamatban a vállalati ügyfelek motiválják a beszállítókat, hogy azok szolgáltatásaikat következetesen a Mercateo beszerzési platformján kínálják. A cég alapítója Sebastian Wieser így nyilatkozott: „Ez a hálózati stratégiánk első része, amelyet 2008-ban sikeresen megvalósítottunk. Az elmúlt öt évben az átlagosan 30 százalékos növekedésnek köszönhetően meghaladtuk a 100 millió eurós bevételt.“

Fordítva, a Pong folyamatban a beszállítók hozzák már meglévő ügyfeleiket a Mercateo beszerzési platformjára. Az osztrák származású Wieser így szólt az előadásában: „A beszállítók magukkal hozzák az ügyfeleiket és mi ezért megjutalmazzuk őket. Velünk a beszállító egy fokozott konkurenciát jelentő transzparens piactér részeként működik, és az általunk kínált Last-Call-Option segítségével egy olyan lehetőséghez jut, hogy ő teheti meg a végső ajánlatot a saját ügyfelei részére. Így biztos lehet benne, hogy ő kapja meg a megbízást olyan ügyfelektől is, akik nagy hangsúlyt fektetnek az alternatív beszerzési forrásokra.“

A Mercateo hálózati stratégiájának ez a második szakasza 2014 elején ér majd a „forró“ fázisába. Ennek az újszerű mechanizmusnak köszönhetően már most több mint 60 ügyfelet, köztük közepes méretű vállalkozásokat és vállalatokat nyertünk meg a beszerzési platformunkra. „Ezeket az ügyfeleket nem mi szereztük meg magunknak, hanem az ő beszállítóik által csatlakoztak hozzánk. A beszállítóknak nem szabadna elszalasztaniuk ezt a fejlődési folyamatot, és használniuk kellene ezt a lehetőséget: aki aktívan és főleg elsőként hoz a Mercateo-hoz ügyfelet, a Last-Call-Option segítségével ún. kötelék-előnyhöz jut. Ellenkező esetben ezt az előnyt és vele együtt az ügyfelet is a konkurencia – egy másik beszállító szerzi meg.“

Nyereség a szállítóknak és az ügyfeleknek
Az 1999-ben alapított Mercateo cég a saját 400 munkaéves befektetésével, amit a technikai platform-fejlesztésébe invesztált, olyan lehetőséget és körülményeket hozott létre, hogy a platformon keresztül az ügyfelek, szállítók és további partnerek egyedülálló innovatív módon lehetnek egymással kapcsolatban. „A szoftverfejlesztőink és szakembereink naponta építgetik, újítják platformunkat és emellett fontos kereső-, e-beszerzési és elektronikus interfész – funkciókat hoznak létre“, magyarázza Wieser úr. „Így nyereséggel növekedhetünk és ez számos előnyt és valódi hálózati hatásokat jelent minden érintett fél számára. Ezt a szimpózium résztvevői is felismerték, akik közt jelen vannak az internet területének világvezető szakértői is. Ha itt az MIT-n egy német internetes cég modellként van feltüntetve, ez csakis megerősíteni tudja a mi fantasztikus jövőbeli kilátásainkat.“

Meggyőző platform-gondolat
Wieser úr megjegyzései nagy érdeklődést váltottak ki a MIT szimpózium résztvevői között. „A Mercateo a platform fejlesztésének és fejlődésének egy lenyűgöző példája. A Mercateo újra feltalálta a piacot, és emellett beszállítói kapcsolatokat és árképzési mechanizmusokat fejlesztett“, mondta lelkesedve még az előadás alatt George Westerman, az MIT Sloan menedzserképző egyetem professzora.