Home » Átalakulóban a beszerzés – e-Beszerzési Csúcstalálkozó 2017

cee_summit_300x100
Tizenkét előadó és több mint száz résztvevő hét országból folytatott eszmecserét az első Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozón 2017. április 6-án a szlovákiai Somorján a beszerzés, és a beszerzés digitalizálásának aktuális témáiról.  A sokszínűség ellenére hamar megmutatkozott: a kihívások, melyek előtt a beszerzők és beszerzési szakértők Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Ausztriában, Németországban és Romániában állnak, nagyrészt ugyanazok.

Az előadások sorát Dr. Sebastian Wieser, a Mercateo alapítója és az igazgatótanács elnöke nyitotta meg. Az új hálózatépítő platformot, a Mercateo Unite-ot mutatta be, amely a Mercateo beszerzési platform sokéves működésének tapasztalatain alapul. „Régebben azt gondolták, hogy csak az ár számít“. Hosszútávon ez  a hozzáállás viszont egy problémához vezetett: bizonyos igényeket csak specialisták tudnak kielégíteni, ezekben az esetekben az ár irreleváns, nagyobb a jelentősége viszont a kommunikációnak a beszállítóval: „Ilyenkor a cél az ilyen kis beszállítók digitalizálása és elérhetőségük biztosítása. Ugyanakkor ezt a legtöbb esetben nem lehet gazdaságosan megvalósítani.“ A Mercateo Unite ezen cégek számára is egyszerű hozzáférést biztosít a digitális szolgáltatásokhoz.

A közép-kelet-európai országok gazdasági helyzetéről adott áttekintést Dr. Bod Péter Ákos, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora, a Magyar Nemzeti Bank volt elnöke. Elmondása alapján nemcsak a digitalizálás jelent kihívást Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország számára, hanem az elvándorlás is, melyet ezen országoknak kompenzálnia kell.  A régió azon országaiban, melyek nem tagjai az euróövezetnek, a cégeknek stratégiákat kell kidolgozniuk az árfolyamingadozások kompenzálására, hogy versenyképességüket megőrizhessék.

Digitalizálás, transzformáció, változás – átalakul a beszerzés

A beszerzés és a beszerzés átalakulása szempontjából jelentős téma volt az e-beszerzési rendszerek bevezetése, ahogyan az az innogy energiaszállító cégnél Csehországban is történt. Miloš Olejník beszámolt róla, hogy hogyan profitál a cég cseh leányvállalata a német vállalattal való együttműködésből. Ezzel egyidejűleg az innogy rugalmas kell, hogy maradjon, hogy megfelelhessen a hazai piac különleges követelményeinek. Egy kihívás, mellyel Hackenberger Erikának, az IT Services Hungary Kft. beszerzési vezetőjének is szembe kellett néznie. A Deutsche Telekom magyar leányvállalatánál új beszerzési rendszert vezetett be és öt éven belül strukturált beszerzési folyamatokat hozott létre.

Werle Zoltán, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója előadásában az e-beszerzés hatékonyságát elemezte, melynek során kitért a beszerzési stratégiaalkotásra, az e-beszerzés folyamati elemeire, valamint egy az IFUA Horváth & Partners által Magyarországon készített felmérésre, amely érdekes eredményekkel szolgált. Werle Zoltán szerint a kisértékű, nagy PO számú beszerzések automatizálása elengedhetetlen.

Katarzyna Cichoń, a KPMG lengyelországi menedzsere arról beszélt, hogy milyen potenciál bontakozhat ki, amint a vállalatok elkezdik digitálisan támogatni beszerzésüket és ezáltal elősegítik annak átalakulását. A tanácsadó cég egy beszerzéssel kapcsolatos felmérést végzett lengyel vállalatok részvételével. Ebből kitűnt, hogy a beszerzési folyamatok – különösen az indirekt anyagok beszerzésének – digitalizálása által a cégeknek lényegesen több idejük marad a beszállítókkal való kooperációra. „A megkérdezettek 71 százaléka mondta azt, hogy a beszállítókat azok innovációs potenciálja alapján választják ki“ – fejtette ki Katarzyna Cichoń.

Michał Fomaidis, a Zelmer-BSH Lengyelország beszerzési igazgatója a maverick buying és a beszerzési folyamatköltségek csökkentésének összefüggéseiről beszélt, valamint bemutatta a BSH beszerzési folyamatait, illetve hogy hogyan optimalizálták azokat, hogy időt és költségeket tudjanak megtakarítani.

A beszerzési döntések meghozatalában is kulcsfontosságú szerepet játszanak az adatok

A beszerzés optimalizálásához vezető úton jelentős lépés a folyamatköltségek mérése. Benjamin Storm, a Mercateo partnermenedzsere arról számolt be, miként is tehetjük ezt meg. Bemutatott egy tanulmányt, melynek elkészítése során a német vállalat Németországban tevékenykedő beszerzőket és beszerzési szakértőket  kérdezett meg a saját beszerzési folyamataikról. Az eredmények a konferencia résztvevői számára érdekes betekintést tettek lehetővé, melyeket saját országaikra kivetítve is értelmezhettek.

Elmar Holschbach professzor, a  South Westphalia University tanára és Marlene Grauer, a német Bundesverband Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik (BME e. V.) nemzetközi projektmenedzsere zárták az előadók sorát. Holschbach professzor a prezentációjában különböző elszámolási modelleket mutatott be a beszerzésnél, mint például a pay-per-use-modell, amelynél már nem megvásárolnak egy adott gépet, hanem a felhasználás alapján fizetnek a gyártónak. Ezenkívül meggyőződése, hogy a beszerzőknek a jövőben egyéb készségekkel is kell rendelkezniük: „Elképzelhető, hogy lényegesen több statisztikai készséget várnak majd el,  hogy a beszerzők képesek legyenek  regresszió-analízisek készítésére is.“

Marlene Grauer a szövetség munkáját mutatta be előadásában és rámutatott olyan lehetőségekre, melyek segítségével a közép-kelet-európai régió vállalatai német üzleti partnerekkel kooperálhatnak.

A konferencia fogadtatása pozitív volt és a résztvevők egyetértettek abban, hogy annak mindenképp folytatódnia kell, mivel közép-kelet-európában a maga nemében egyedülálló. Ürge András, a Mercateo regionális igazgatója és a konferencia főszervezője ezzel kapcsolatban így nyilatkozott: „Négy éve léptünk a piacra és azóta kerestünk egy hasonló fórumot, de nem találtunk ilyet. Ezért úgy döntöttünk, hogy mi magunk szervezzük meg a konferenciát.“ A sikeres bemutatkozást követően jövőre nagyon valószínű a folytatás.