Home » Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozó 2018

A második alkalommal megrendezett Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozó 2018 április 18-án ismét a régió beszerzési szakértőit szólította meg. A konferencia helyszíne újra a szlovákiai Somorja volt, ahol közel 150 résztvevő követte az izgalmas programot. Idén első alkalommal beszerzés- és folyamatoptimalizálás témájú workshopok is gazdagították a kínálatot.

A közép-kelet-európai országok számára még tíz évvel a 2008-as pénzügyi válság után sem egyszerű megbirkózniuk azon kihívásokkal, amelyek előtt most állnak. Dr. Bod Péter Ákos, a Magyar Nemzeti Bank volt elnöke előadását egy realista megállapítással kezdte. „A kihívás, ami előtt állunk, az a fiatal, szakképzett munkaerő elvándorlása a régió országaiból“. A demográfiai átalakulás és a növekvő bérek hatására Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Csehország elérik teljesítőképességük határát. Ennek ellenére ezen nemzetek számára is kínálkoznak lehetőségek, hogy a jövőben gazdaságilag sikeresek legyenek, fejtette ki előadásában. Mindenekelőtt a fiatalok lennének azok, akik nyelvtudásuk és a digitális eszközök használatában való jártasságuk által hozzájárulhatnának ezen országok gazdaságainak sikerességéhez.

 
Dr. Marcell Vollmer, az SAP Ariba digitális vezetője (CDO) a gazdasági elemzést követő előadásában olyan trendekről beszélt, amelyek a jövőbeni gazdasági folyamatokat befolyásolják, illetve a beszerzést is megváltoztatják. Nemcsak arról van szó, hogy a digitális megoldások hatására egyre kevesebb munkaerőre lesz szükség, hanem a vállalatok közötti együttműködés is sokkal fontosabbá válik. Jelentős kérdés azzal kapcsolatban, hogy hogyan részesülhet minden ember a növekedésből: „Hogyan biztosíthatjuk azt, hogy az automatizált folyamatok tényleg figyelembe vegyék az emberek igényeit és hozzáadott értéket teremtsenek?“ Ezekre a kérdésekre kell a cégeknek válaszokat találniuk. Az együtműködés ebben az összefüggésben egyre fontosabbá válik, és nem csak mint értékteremtési faktor.

Werle Zoltán, a Horváth & Partners vezető tanácsadója szintén megnevezett néhány olyan trendet, fontos fejlesztéseket, melyekre a beszerzési vezetőknek ügyelniük kell. „Négy olyan trendet jelöltünk ki, melyeket a beszerzés digitalizálásának kiindulópontjainak tartunk: felhő technológia, mobil technológia, Reporting 2.0 és Big Data elemzés.“ Azon vállalatok, amelyek képesek ezeket a trendeket szervezetükbe integrálni, komoly versenyelőnyre tehetnek szert. „Nagy a kereslet Magyarországon a Big Data elemzők iránt. Tehetségekre, megfelelő emberekre van szükség, akik képesek a feladat elvégzésére. Több millió adat keletkezik egy vállalatnál. Ezekből kell olyan következtetéseket levonnunk, amelyek alapján döntéseket tudunk meghozni.“

A sikeres vállalkozás titka továbbra is az emberi tényező

Ugyanakkor adatokból következtetéseket levonni gyakran egyszerűbb, mint aztán azokat a cégben alkalmazni. Magdalena Matczak, az Interprint Polska beszerzési vezetője prezentációjában azt mutatta be, hogy miért vallanak oly gyakran kudarcot a projektek és miért nagy kihívás az alkalmazottak számára a változások megélése. Már több változásmenedzsment projektet végigkísért és minden alkalommal a gyász öt fázisával találkozott, amelyek a folyamatok változásánál is jelentkeznek: tagadás, düh, alkudozás, depresszió és elfogadás, mindezek normális folyamatok a változások feldolgozására. Azok a projektmendedzserek, akik ezt figyelmbe veszik, sokkal sikeresebben tudnak együttműködni kollégáikkal: „Az emberek alapvetően elutasítják a változásokat – és ez egy olyan probléma, amelyet meg kell oldanunk. Sok jó projekt azért vall kudarcot, mert sokan félnek tőlük.” Magdalena Matczak előadásával egy olyan nézőpontot mutatott be a Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozón, melynek fonalát Dominek Ákos is felvette prezentációjában.

A Suez Energy Hungary Holding Zrt. beszerzési vezetője úgy véli, hogy a digitálisan támogatott beszerzési folyamatok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a vállalatok számára fontos versenyelőnyt generálhassanak. A folyamatváltozások emiatt több szinten is megkerülhetetlenek: „Mik az elektronikus beszerzés előnyei? A beszerzés digitalizálásához egy rendszer implementálása szükséges. Ezáltal a beszerzés átláthatóbb lesz, a folyamat automatikusan lefuthat, ami által csökkenthetőek a költségek és időt takaríthatunk meg. Sok alkalmazott munkaköre megváltozik, mivel a folyamatok és a feladatok változnak. És ami főleg nagyvállalatok számára fontos: ezáltal könnyebben betarthatóak a compliance-irányelvek.“

A beszerző mint moderátor és az innováció motorja

Martin Jonastik az IKEA Austriától konkrét számokkal tudta bizonyítani egy, a beszerzés területén használt digitális beszerzési megoldás előnyeit. A szabályzatok önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy hatékonnyá tegyék a beszerzési szevezeteket. „A tapasztalat az, hogy az ’üsd a központi beszerzést‘ játék akkor indul, amikor új szabályzat lép életbe. Mindegyik kolléga meg akarja mutatni, hogy a beszerzőknél is jobban ért a beszerzéshez és jobb árakat tud találni”. Ezért van szükség egy egységes platformra, amely minden alkalmazott rendelkezésére áll, és egyrészt a vállalat részéről támasztott követelmények nagy részének meg tud felelni, másrészt a beszerzők számára a lehető legnagyobb szabadságot biztosítja. Az IKEA Austriánál végigkísérte egy ilyen platform sikeres bevezetését. „Az alkalmazottak visszakapták ezt a szabadságot. Megvan az ellenőrzésünk afölött, hogy mit szerzünk be, de az alkalmazottak önállóan és gyorsan dönthetnek arról, hogy melyik cikket kérik, és arról is, hogy milyen áron, illetve milyen kondíciókkal.“ A vállalat továbbá az egységes beszerzési megoldás bevezetésével több mint 100.000 euró megtakarítást tudott elérni.

A 2018-as Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozó előadásait Mário Biňas, a szlovákiai BM GROUP SK, s.r.o. ügyvezető igazgatójának prezentációja zárta. Véleménye szerint a beszerzőknek elsősorban belső kihívásokkal kell megbirkózniuk. „A beszerzés nem használja ki teljes potenciálját“, állapította meg, majd kifejtette: „A beszerző legfontosabb ügyfele a cég, amelyiknek dolgozik.“ A beszerzők jelentősen hozzájárulhatnának a vállalat sikeréhez, ha sikerülne nekik stratégiai partneri kapcsolatokat ápolni és ezeket vállalaton belül és kívül is kialakítani. „Már nem menedzsmentről beszélünk, nem vezetésről, irányításról van szó, hanem szövetségről a beszállítóinkkal, stratégiai szövetségekről és együttműködésekről“, fejtette ki, majd így folytatta: „Ha stratégiai partnereink vannak, akkor a beszállítókkal a problémákat időben tisztázhatjuk és nem egy hónappal később.“

Zárásként Workshopok és tárgyalástechnika tréning

A 2018-as Közép-kelet-európai e-Beszerzési Csúcstalálkozó két workshoppal ért véget. A csúcstalálkozó vendégei választhattak, hogy melyik workshopon kívánnak részt venni és melyik témában kívánnak elmélyedni. Benjamin Storm, a Mercateo partnermenedzsere workshopján egy folyamatköltség-kalkulátort mutatott be, amely a „Fókuszban az indirekt beszerzés“ tanulmány eredményein alapul. A tanulmány a Lipcsei Műszaki és Gazdasági Főiskolával együttműködve készült el. A résztvevőkkel folyatott eszmecsere tükrében világossá vált, hogy bizonyos folyamatok és a velük kapcsolatos költségek a hasznosságukkal összevetve nem ésszerűek, például ha megrendeléseknél minden esetben könyvelni kell az árubeérkezést. „Csak ha hiányzik egy megrendelt cikk, akkor kell felvenni a kapcsolatot a beszállítóval“, fejtette ki Benjamin Storm. Az indirekt anyagok beszerzési folyamatainál ugyanakkor csak ritkán van ez így, a plusz ellenőrzés pedig többletköltségeket okoz, amelyeket meg lehetne takarítani.

Thomas Puchmayer (Nemak, autóipari beszállító) és Stephan Knapek (TWS Partners, Svájc) workshopján a résztvevők megtudhatták, hogyan alkalmazhatják a játékelméletet a tárgyalási folyamataikban, hogy beszerzőként jobb eredményeket érhessenek el. Ezen túlmenően praktikus tippeket kaptak arra nézve, hogyan válhatnak a tárgyalások során közvetítőkké, akik a vállalatok, a beszállítók és ügyfelek érdekeit moderálhatják.

Az esemény képekben

Werle Zoltán előadása: