Home » Sajtó » Sajtófigyelő » Sokat spórolhatnak a cégek, megmutatjuk hogyan!

KKVHáz: Magyarország-Kereskedelem-Indirekt beszerzés

Sokat spórolhatnak a cégek, megmutatjuk hogyan!

Egy vállalat működésének fix költségei vannak, már csak a beszerzésen tudnak megtakarítani a vezetők. Interjú Emődi Norberttel, a Mercateo Magyarország Kft. értékesítési vezetőjével.

KKVHÁZ: Emődi úr! Nem létezik ma olyan vállalati tulajdonos, aki nemet mondana akkor, ha Ön garanciát vállal arra, hogy a beszerzési költségeit mérsékli. Jó, de mely költségekre gondol Ön és mik a feltételek? (Tudja, mindenki az apró betűs részektől fél…)

Emődi Norbert: A Mercateo Európa 12 országában 1,2 millió cég beszállítójaként van jelen. Ma 17 ezer gyártó 41 millió cikke szerepel a kínálatunkban. A vállalat Németországból indult. Higgyék el nekem, a németnél nincs takarékosabb nemzet. Ha ők használják a rendszert, akkor abban megtakarítás van.

KKVHÁZ: Rendben, de mi a lényeg?

Emődi Norbert: A beszerzés költségét két alapvető tényező határozza meg. Az egyik a termék beszerzési ára, a másik pedig az az erőfeszítés amivel a termékeket meg tudom szerezni , illetve az az adminisztráció, amivel nyilvántartom.
A Mercateo óriás beszerző, aki a gyártóktól olyan kedvezményeket kap, amit más nem, mi pedig a volumenek alapján megengedhetjük magunknak, hogy minimális árrést alkalmazzunk. Ár oldalról éves szinten átlagban 10% feletti megtakarítása lehet nálunk a cégeknek. A leglényegesebb megtakarítás azonban mégsem itt van igazán. A közép- és nagyvállalatok gyakran több száz beszállítóval rendelkeznek. Ez több száz szerződés, több tízezer számla, és évente sok ezer egyeztető telefonhívás. Ha a beszállítók számát a Mercateo segítségével jelentősen csökkentik, akkor – mondom, átlagban – 10% beszerzésiköltség-megtakarítás mellett, a csapatuk tagjainak adminisztrációs terhei is jelentősen csökkennek, az így felszabaduló időt pedig más, stratégiailag fontos feladatokra tudják fordítani.

KKVHÁZ: Én már hallom is a vállalatvezető barátaink ellenérveit. Az ő cégüknél a beszerzések olyan minőségi és partneri rendszereken alapulnak, ahová nem szívesen engednek be, egy még oly jónevű – akár német gyökerű – közvetítőt. Van erre Önöknek válasza?

Emődi Norbert: Természetesen van. Vegyünk egy példát! Egy képzeletbeli német Michelin csillagos étterem az étlapján libamájat is tart. Az a legtermészetesebb, hogy azt a libát az ország egyik legjobb farmjáról szerzi be, talán még azt is előírja, hogy más onnan nem vásárolhat, rendszeresen ellenőrzi, hogy az állatok mit esznek, mikor gyógyszerezték őket, és azt is, hogy milyen életfeltételeik vannak. Természetesen ez az étterem nem kéri a Mercateo vállalatot arra, hogy szerezzen be neki akár 10%-kal olcsóbb libamájat. Az étteremnek azonban jelentős kiadásai vannak az irodáiban, például irodaszereket, ügyviteli berendezéseket, tisztítószereket vagy más, a termékbe közvetlenül be nem épülő nyersanyagokat kell vásárolnia. Mi itt ajánlunk megtakarítást.

KKVHÁZ: Jó, engem mondjuk meggyőzött. Gazdasági igazgató voltam hosszú évekig, azonnal értem az érveit.De mit kell tennünk ahhoz, hogy a Mercateo partnerei lehessünk?

Emődi Norbert: Ehhez mindössze egy regisztrációra van szükség a weboldalunkon. 

KKVHÁZ: Sokunknak kiépült beszerzési hálózataink vannak, nem egy esetben keretszerződésekkel. Ott mit tegyünk?

Emődi Norbert: A keretmegállapodásokat ne bántsák! Helyette tegyenek egy próbát virtuálisan: a megrendelni kívánt termékeket tegyék bele a kosárba az oldalunkon, és nézzék meg, hogy milyen áron tudjuk szállítani ezeket, mennyi pénzt tudnak megtakarítani a segítségünkkel. Ha ez szignifikánsan kedvezőbb lesz a korábbiaknál és még mellé kalkulálják, hogy kevesebb partnerrel állnak majd csak kapcsolatban, akkor gondolják meg a keretmegállapodások meghosszabbítását. Az is megoldást jelenthet, hogy a már jól bevált beszállítóiknak is javasolják, hogy lépjenek kapcsolatba a Mercateóval. Így a kecske is jóllakik, és a káposzta is megmarad, hiszen a partnerség a jövőben is fennáll, ráadásul a beszállító termékei bekerülnek cégünk katalógusába. Sőt a Mercateónál arra is lehetőség van, hogy a mi rendszerünkben kezelje egy cég a keretmegállapodásokat. 

KKVHÁZ: Azok a vállalatvezetők, akik most lelkesen e-mailt írnak (klaviatúrát ragadnak), melyik kollégájukhoz irányítsa Önöket?

Emődi Norbert: Én szívesen tárgyalnék azzal a vezetővel, aki a beszerzésekért felel, de hatékony az is ha az első számú vezető tehet fel nekem kérdéseket.

KKVHÁZ: Milyen méretű vállalat az, ahol ezt a személyes vizitet szívesen megteszi? 

Emődi Norbert: Nem számít a cég mérete. A hazai és a nemzetközi statisztikáink is azt mutatják, hogy a száz fő feletti vállalatoknak lehetnek a termelési folyamatoktól független olyan volumenű költségeik, ahol az átállás azonnali radikális megtakarításokat hoz. A kisebb vállalatok kisebb volumenű megtakarításai viszont az életben maradás szempontjából talán még fontosabbak, mint a nagyok nagy megtakarításai. Egy próbát mindenkinek megér.

KKVHÁZ: Jó, eddig a reklám. Nem találunk egyetlen cég megbízottat sem aki ne így nyilatkozna. Nekünk meg fogynak a libáink… 🙂 Van arra esély, hogy jövő ilyenkor is Önnel készítjük az értékelő interjút?

Emődi Norbert: Ez a német vállalat olyan ütemben hódította meg Európát, és olyan biztosak a szervezeti alapjai, hogy mindenképp szeretnék ebben a közösségben maradni. Négy évvel ezelőtt kezdtem a cégnél dolgozni, akkor még Németországban. Idén tavasszal előléptettek, és hazajöhettem. Megtiszteltetés, hogy a Mercateo csapatának tagja lehetek.

Forrás: KKVHáz